Okruhy ke státní magisterské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie
pro dvouletý navazující magisterský studijní obor Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ
Informační a komunikační technologie (dvouoborové studium)
ve studijním programu N 7504 Učitelství pro střední školy
Platné pro studenty přijaté od 1. 1. 2017 dále
Didaktika informační a komunikační technologie
- Systémový pohled na vyučovací proces, předmět a pojetí didaktiky informačních a komunikačních technologií
- Informační a komunikační technologie z hlediska kurikulárních dokumentů v ČR, pojetí cíle a obsahu příslušných vzdělávacích oblastí rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání
- Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
- Vzdělávací (výukové) cíle, funkce a druhy cílů při přípravě a realizaci výuky, techniky vymezování cílů výuky v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, klasifikace (taxonomie) výukových cílů
- Vzdělávací obsah, struktury učiva, uspořádání učiva, didaktická transformace a úloha mezipředmětových vztahů v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Učebnice, studijní a pracovní materiály a elektronické informační zdroje v oblasti informačních a komunikačních technologií, funkce, kritéria hodnocení, využití
- Didaktické zásady jako systém požadavků na podstatné kvality a znaky vyučovacího procesu a jejich uplatňování v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Výukové (didaktické) metody, druhy, charakteristiky, aktivizující výukové metody a jejich aplikace pro naplňování cílů v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Organizační a sociální formy vyučování a učení v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Materiální didaktické prostředky, výukové funkce technických výukových prostředků, didaktické aspekty využití technických výukových prostředků v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Problematika využití, resp. tvorby didaktických materiálů, prezentačních a interaktivních technologií pro podporu oblasti informačních a komunikačních technologií
- Vnější a vnitřní a podmínky vyučování a učení v oblasti informačních a komunikačních technologií, vzdělávací prostředí, učební metody, styly, strategie a modely učení
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
- Psychodidaktické soustavy, hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání, parametry psychodidaktických soustav a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání a využívání technických prostředků
- Behaviorálně orientované psychodidaktické soustavy, behaviorální a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení, programované učení, teoretické základy, historie a transfer do současnosti, systém řízeného učení
- Kognitivisticky orientované psychodidaktické soustavy, konstruktivistická koncepce učení, kognitivní konstruktivismus, sociální konstruktivismus, konstrukcionismus
- Problémová vyučovací strategie, pojetí a metodické aspekty problémového vyučování, využití ICT v problémovém vyučování, problémová metoda v oblasti informačních a komunikačních technologií
- Projektová a kolaborativní vyučovací strategie, pojetí a metodické aspekty projektového vyučování, charakteristiky projektů, využití ICT v projektovém vyučování, projektová metoda v oblasti informačních a komunikačních technologií
- E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci celoživotního vzdělávání, on-line podpora výuky, učební objekty, úložiště učebních objektů, VLE/LMS jako podpora učení žáka a činností učitele, kritéria pro hodnocení e‑learningových projektů
- Edukační software a elektronické informační zdroje v edukaci, druhy, funkce, kritéria hodnocení, právní problematika používání softwaru a elektronických informačních zdrojů ve školství
- Koncept informační společnosti, vliv technologií na vývoj společnosti, hlavní důvody pro zavádění ICT do vzdělávání;
- Problematika klíčových kompetencí, kompetencí pro 21. století, digitální (informační, ICT) gramotnosti a informačně technologické výchovy
- Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma vzdělávání a organizace vzdělávání
- Vliv ICT na oblast vzdělávání, jednotlivé prvky edukačního prostředí a výkon role učitele, vzdělávací prostředí a modely učení tzv. „síťové“ generace, konektivismus,
- Modely implementace edukačních technologií a inovativních didaktických metod založených na využívání ICT, role technologií při hodnocení výukových výsledků (daty řízené školství)