Zaměření vědecké činnosti
Katedra informačních technologií a technické výchovy je ve své vědecké činnosti zaměřena na problematiku zkoumání procesů a tendencí ve vzdělávání v kontextu rozvoje oblasti digitálních technologií a jejich vlivu na kurikulární i procesuální sféru vzdělávání v podmínkách informační společnosti, problematiku didaktiky informatiky, resp. informačně technologické výchovy a rozvoje digitálních kompetencí žáků, problematiku přípravy učitelů v oblasti digitálních technologií a rozvoje pedagogických kompetencí učitelů aplikovat tyto prostředky, problematiku využití digitálních technologií ve školách při výuce a učení, integrace informačně technologické výchovy do vzdělávání, podporu informačních, komunikačních, diagnostických a tvůrčích činností učitelů a žáků prostředky digitálních technologií a problematiku zkoumání elektronické podpory vzdělávání, resp. modelů vzdělávání s podporou virtuálních vzdělávacích systémů a prostředí. Výzkumné aktivity katedry se zaměřují především do následujících problémových oblastí:
- Problematika proměn ve vzdělávání v podmínkách informační společnosti, k nimž dochází v souvislosti s rozvojem ve sféře ICT a prohlubující se penetrací struktur a činností společnosti informačními a komunikačními technologiemi.
- Problematika integrace ICT do škol včetně rozvoje informačně technologické výchovy v podmínkách základních a středních škol a přípravy pro život v informační společnosti.
- Problematika vlivu ICT na proces vyučování a učení ve školách i v rámci celoživotního vzdělávání, posunů a tendencí v edukačních aktivitách učícího se i učitele a hledání cest jejich optimalizace.
- Problematika edukačních specifik a možností prostředků ICT jako významného faktoru multifunkčního pracovního prostředí žáků a učitelů a informačního a komunikačního prostředí školy včetně specifik elektronických výukových objektů ve vzdělávání a problematiky elektronických portfolií.
- Problematika inovativních modelů účinné podpory vyučování a učení s využitím edukačního potenciálu informačních a komunikačních technologií včetně elektronické podpory vzdělávání, využití moderních interaktivních technologií ve výuce a využití sociálních sítí ve vzdělávání.
- Problematika role a profesních kompetencí učitele a pojetí jeho přípravy v situaci proměn edukační reality indukovaných rozvojem ICT a jejich implementace do systému vzdělávání včetně kompetencí projektovat výuku s využitím virtuálních vzdělávacích prostředí a systémů.
- Problematika obsahu, metod, prostředků a organizace přípravy učitelů pro edukační úkoly v informační společnosti a integraci ICT do vzdělávání včetně definování a evaluace ICT kompetencí učitelů.